Vandaag is duidelijk geworden dat het Italiaanse cruiseschip
Costa Concordia in juni wordt
weggesleept bij het Toscaanse eiland Isola del Giglio. De Concordia zonk hier op 13 januari 2012 na enkele dubieuze manoeuvres
van kapitein Francesco Schettino. Mede door de 32 slachtoffers die vielen bij
het zinken van het schip kreeg deze scheepsramp enorm veel aandacht in de
media. Hoewel het altijd moeilijk is om vergelijkingen te trekken bij dit soort
pijnlijke gebeurtenissen, valt het aantal slachtoffers dat op de Costa Concordia viel relatief in het
niet bij de ongeveer 9.400 mensen die stierven bij het zinken van de Wilhelm Gustloff in 1945, de grootste maritieme
ramp uit de geschiedenis.
De Wilhelm Gustloff
werd in 1937 opgeleverd als cruiseschip voor het Duitse Arbeidersfront en haar
dochterorganisatie Kraft durch Freude
(Kracht door Vreugde). Het schip was vernoemd naar Wilhelm Gustloff, een leider
van de Zwitserse tak van de NSDAP die in 1936 was vermoord. De ruim tweehonderd
meter lange Gustloff was in eerste
instantie vooral bedoeld voor culturele en recreatieve activiteiten voor Duitse
functionarissen en arbeiders, waaronder concerten, cruises en vakantietripjes.
Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog werd het schip
echter overgenomen door de Duitse marine om het Legioen Condor van Spanje naar
Duitsland te vervoeren na Francisco Franco’s overwinning in de Spaanse
Burgeroorlog. Na de start van de Tweede Wereldoorlog diende de Gustloff als hospitaalschip en als
drijvende barak in Gotenhafen, het voormalige Gdynia in bezet Polen. Hier lag
de Wilhelm Gustloff vier jaar lang
aangemeerd aan de kade, totdat het schip voor Operatie Hannibal weer in dienst werd
genomen.
![]() |
De Wilhelm Gustloff als hospitaalschip in Danzig |
Operatie Hannibal
Operatie Hannibal was de grootscheepse evacuatie van Duitse
militairen en burgers uit gebieden die in handen dreigden te vallen van het oprukkende
Rode Leger. Tussen half januari en mei 1945 evacueerde de Duitse Kriegsmarine meer dan een miljoen
soldaten en burgers uit het Koerland, Oost-Pruisen en de Poolse Corridor. Bij deze
evacuatie werd gebruik gemaakt van praktisch alles wat maar wilde drijven,
waaronder grote oorlogs- en cruiseschepen.
De Gustloff was
één van de schepen die meedeed aan de operatie. Het schip verliet op 30 januari
1945 de haven van Gotenhafen met aan boord zo’n 10.500 passagiers. Onder deze
passagiers bevonden zich officieren en marinemensen, maar het overgrote deel
werd uitgemaakt door gewone burgers, waaronder zo’n 5.000 kinderen. De Gustloff was samen met het
passagiersschip Hansa en twee
torpedoboten onderweg naar Kiel in Sleeswijk-Holstein, totdat de Hansa mechanische problemen kreeg en
niet verder kon.
De Gustloff ging
daarna verder met één van de torpedoboten als escorte. Tegen het advies van
onderzeebootkapitein Wilhelm Zahn, die zich ook aan boord bevond, in besloot de
kapitein van de Gustloff, Friedrich
Petersen, richting dieper water te varen waarvan zeker was dat er geen mijnen
lagen. Zahn adviseerde juist om dicht bij de kust te blijven en geen lichten te
voeren om zo vijandelijke onderzeeboten te ontwijken.
Zinken van de Wilhelm Gustloff
Na een mysterieus radiobericht, waarin gezegd werd dat de Gustloff een Duitse mijnveegpatrouille
tegemoet voer, besloot Petersen zijn navigatielichten aan te zetten. Hierna werd
het schip al vrij snel opgemerkt door Sovjetonderzeeër S-13. Alexander Marinesko, de kapitein van de S-13, achtervolgde de Gustloff
gedurende twee uur voordat hij drie torpedo’s afvuurde op het cruiseschip. Al deze
drie torpedo’s troffen doel waarna de Gustloff
al vrij snel begon te over te hellen. In de paniek die uitbrak na de aanval
werden vele passagiers doodgedrukt in de smalle gangen van het schip.
De Wilhelm Gustloff
verdween in minder dan veertig minuten nadat het voor het eerst geraakt was
onder de golven. Van de ongeveer 9.400 doden die vielen bij de ondergang van
het schip overleden de meeste mensen aan onderkoeling in het ijskoude water van
de Baltische Zee. Andere slachtoffers vielen door de ontploffingen van de
torpedo’s en doordat zij niet op tijd het schip konden verlaten. Het lukte
andere Duitse schepen om uiteindelijk ruim 1.200 overlevenden uit het water te
vissen.
De 9.400 slachtoffers maken de ondergang van de Wilhelm Gustloff de grootse maritieme
ramp uit de geschiedenis. Het feit dat er zich onder de slachtoffers ongeveer
5.000 kinderen bevonden maakt het geheel extra tragisch. De Gustloff was niet het enige grote schip
dat zonk tijdens Operatie Hannibal. Bij aanvallen op de Goya en de General von
Steuben, die eveneens werd geraakt door torpedo’s van de S-13, vielen nog eens zo’n 11.000
slachtoffers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten